Blog

PROFESCAPITAL

PROFESCAPITAL

PROFESCAPITAL

PROFESCAPITAL

7 pytań, które powinieneś sobie zadać, myśląc o sprzedaży firmy

Rozpoczynając z przedsiębiorcami rozmowy na temat potencjalnej sprzedaży ich firmy, jako pierwsze często słyszymy pytania: „ile ta spółka może kosztować?”, „czy to dobry moment?”, „czy macie już kogoś zainteresowanego?”. Nie ukrywamy – to ważne kwestie, ale jest na nie zdecydowanie za wcześnie.

Pierwszą i najważniejszą rzeczą, którą powinieneś zrobić podchodząc do tematu sprzedaży przedsiębiorstwa jest ustalenie – dlaczego? Co mną kieruje i co chcę osiągnąć?

Zrozumienie Twoich motywów i celów, zarówno pod kątem biznesowym, jak i emocjonalnym, jest kluczem do sukcesu transakcji. Pozwoli na ustalenie jej prawidłowych założeń i bezpieczne przeprowadzenie. Ograniczy ryzyko uciążliwych komplikacji, zbędnych emocji i nietrafionych decyzji.

Poniżej przedstawiamy kilka kluczowych pytań, które pomogą przeanalizować Twoją sytuację, i na które odpowiedzi utorują drogę do udanej i bezpiecznej transakcji.

1. Dlaczego w ogóle myślę o sprzedaży firmy?

Może jesteś zmęczony lub znużony pracą? Może chcesz zabezpieczyć przyszłość swojej rodziny? A może do decyzji skłaniają Cię problemy ze zdrowiem (fizycznym lub psychicznym) i chęć zwolnienia tempa? Nasze doświadczenie podpowiada nam, że to właśnie przesłanki osobiste są głównym motywem sprzedaży firmy – nawet jeśli z początku przedsiębiorcy nie zdają sobie z tego sprawy.

2. Czy mam komu przekazać firmę?

Jeśli należysz do grupy przedsiębiorców myślących o emeryturze, lub po prostu chcesz odpocząć, przekazanie firmy dzieciom zdaje się być najprostszym i najbezpieczniejszym rozwiązaniem. Jednak
w praktyce tylko w niewielu przypadkach sukcesja dochodzi do skutku – najczęściej dzieci nie są zainteresowane przejęciem firmy od rodziców.

Powinieneś nie tylko wiedzieć, czy masz możliwość przekazania firmy dzieciom, ale też, czy one są zainteresowane takim rozwiązaniem? Czy na pewno tego byś chciał? Czy faktycznie będą to właściwe osoby na właściwym miejscu? Jeśli masz wątpliwości, lub wiesz, że w twoim przypadku nie ma perspektyw na sukcesję, sprzedaż firmy może być atrakcyjną, a czasem jedyną opcją.

3. Co chcę robić po transakcji?

Bardzo ważne, choć często lekceważone pytanie. Sprzedaż firmy wiąże się z wizją spokojniejszego życia, jednak czy masz na nie pomysł? Jeśli motywem Twojej decyzji jest po prostu emerytura – czym się zajmiesz, kiedy już odpoczniesz? Ustalenie takiego „osobistego planu potransakcyjnego” (szczególnie
w przypadku ambitnych osób, do których zaliczają się przedsiębiorcy) jest niezwykle ważną kwestią, biorąc pod uwagę długoterminową satysfakcję z transakcji.

4. Jaki mam horyzont czasowy?

Z decyzją o sprzedaży firmy z pewnością nie powinieneś się spieszyć i podejmować ją impulsywnie.
Daj sobie czas. Musisz do niej dojrzeć, a w razie potrzeby – odpowiednio przygotować firmę.

W przypadku, w którym Twoja decyzja podyktowana jest potrzebą gotówki (niezależnie czy w związku
z planami osobistymi, czy nowym biznesowym przedsięwzięciem), musisz wiedzieć, na ile priorytetem jest czas spieniężenia firmy, a na ile maksymalizacja jej wartości. Będzie to miało istotny wpływ na plan oraz przebieg późniejszej transakcji.

5. Chcę odejść z firmy czy pozostać jej częścią?

Jakiekolwiek oczekiwania masz w tym zakresie, transakcję można zaplanować tak, by najlepiej odpowiadała na Twoje potrzeby. Jeśli chcesz pracować dalej, choć mniej, nic nie stoi na przeszkodzie byś robił to z np. pozycji rady nadzorczej. Może wystarczy sprzedaż mniejszościowego pakietu i zachowanie decydującego wpływu na losy firmy? Inwestorzy są otwarci na elastyczne rozwiązania.

6. Czy mam pomysł, środki i siły na dalszy rozwój firmy?

Jest to pytanie odnoszące się nie tylko do Ciebie, ale przede wszystkim do potrzeb przedsiębiorstwa,
które na pewnym etapie rozwoju mogą zacząć przerastać Twoje możliwości.

W celu nadążenia za rynkiem, firmy wymagają coraz większych bodźców finansowych, inwestycji, świeżego spojrzenia i nowych pomysłów. Czy jesteś w stanie to zapewnić? Jeśli nie, może to być dobry moment, by pomyśleć o zaangażowaniu zewnętrznego inwestora, który wniesie nowe kompetencje
i nową energię.

7. Czy mam określone założenia dla firmy po transakcji?

Sam najlepiej znasz swoją firmę – czy stawiasz przed nią konkretne, długoterminowe cele, do których powinna zmierzać, niezależnie od Twojego późniejszego zaangażowania? Jakie masz oczekiwania wobec potencjalnego inwestora? Czy i jak chciałbyś zabezpieczyć jej interes (np. załogi) po transakcji?

Twoje oczekiwania można wcielić w życie, jednak muszą zostać odpowiednio wcześnie sprecyzowane.
Na pewno nie można zostawiać ich na etap późniejszych negocjacji.

Wiem, czego chcę. Co dalej?

Jedną sprawą jest sprecyzowanie celów, drugą – skonfrontowanie ich z realiami w określonych warunkach rynkowych. Na tym etapie dobrym pomysłem może być skorzystanie z pomocy osób doświadczonych w takich transakcjach, które poza rozwianiem wątpliwości związanych z aspektami technicznymi procesu, przeanalizują Twoją sytuację i powiedzą wprost – co jest w zasięgu, a czego na ten moment zrobić się nie da. Nawet prosta, niezobowiązująca do niczego konsultacja, może oszczędzić Tobie sporo pracy, czasu i nerwów.

Ponadto odpowiedzi na wyżej wymienione pytania pozwolą Tobie lepiej poznać własną sytuację i być może skierują Twoją uwagę na sprawy, których nie byłeś w pełni świadomy? Może, po ich dogłębnej analizie i konsultacji, okaże się, że sprzedaż firmy nie jest dla Ciebie najlepszym rozwiązaniem? Może są opcje, z których nie zdawałeś sobie sprawy, a lepiej odpowiadają długoterminowym potrzebom – Twoim lub Twojej firmy?

Zdecydowanie lepiej zdać sobie z tego sprawę przed przystąpieniem do transakcji, niż kiedy będzie już
za późno.

***

Jeśli już dziś chcesz dowiedzieć się więcej na temat procesu sprzedaży firmy, zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem, w który opisujemy taką transakcję krok po kroku.

A jeżeli jesteś zainteresowany konsultacją w tym obszarze – chętnie pomożemy i zapraszamy do kontaktu.

Zobacz podobne artykuły